سومین نشست بحران آب در ایران و سیاست گذاری متناسب با آن" برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1395/8/25 | 

سومین نشست از سلسله نشست های گروه جامعه شناسی با موضوع "بحران آب در ایران و سیاست گذاری متناسب با آن" با سخنرانی دکتر سبکتکین ریزی و با حضور میهمان برنامه، اقای دکتر سلاجقه عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزارشد.

ابتدای مراسم مستند "مادرکشی" که به بحران آب در ایران پرداخته بود، پخش شد و پس از آن دکتر سبکتکین، دلیل انتخاب این موضوع را با ذکر دو توجیه عنوان کردند که این مسئله، معضل امروز جامعه است و باید از منظر جامعه شناسی بررسی شود و پیوستگی جامعه با محیط زیست را به عنوان دلیل دوم عنوان کردند.

پس از آن دکتر سلاجقه به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان صحبت های خود را با آیات قرآن که مربوط به محیط زیست و رعایت توازن در آن است شروع کردند و آماری از وضعیت بحرانی مصرف آب در ایران اعلام کردند. ایشان میانگین جهانی وضعیت پرخطر مصرف را درجهان 40 درصد اعلام؛ و آمار مصرف ایران را حدود 80 الی 90 درصد عنوان کردند که بیشتر این مصرف در بخش کشاورزی اتفاق می افتد.

دکتر سلاجقه در ادامه ی سخنانش، آماری از سرانه ی جمعیتی آب قابل استحصال کشور دادند و این هشدار را دادند که در آینده نزدیک، تعارض های آبی و درگیری بر سر آب رخ خواهد داد و اولین آن هم احتمالا جنگ آبی تهران و کرج خواهد بود.

ایشان در بخش بعدی ارائه ی خود، به بی توجهی به حوزه ی آبخیز داری و استفاده نکردن از سیلاب های کم نظیر ایران اشاره کردند و روند افزایش جمعیت را با توجه به کاهش سرانه ی آب های تجدید پذیر در کشور مقایسه کردند.

دکتر سلاجقه به بحث مهم " تجارت مجازی آب" که در دنیا رایج شده است اشاره کردند و افزودند:" ردپای آب در صنعت تا کشاورزی باید دنبال شود تا از مصرف بی رویه جلوگیری شود تا بتوانیم به نحوه ی مدیریت صحیح برسیم."

ایشان در پایان به ارائه ی راهکارهای استراتژیک مدیریت جامع آبخیز داری پرداختند و یکی از این اقدامات را نرخ گذاری اقتصادی آب و اقدامات قانونی کنترلی همانند کشورهای اروپایی عنوان کردند و افزودند:

"استفاده از قنات ها به عنوان پیشرفته ترین امکان استحصال آب در مناطق خشک باید تجدید شود."

در پایان استادان و دانشجویان پرسش های خود را مطرح نمودند.

سپس دکتر سراج زاده در جمع بندی سخنان جمع، بی خردی جمعی و غفلت از آینده را دلیل مشکلات زیست محیطی  دانستند و عنوان کردند باید به راهکاری که عقلانیت مبتنی بر پیشینه فرهنگی و دینی داشته باشد، رسید.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 2131 بار   |   دفعات چاپ: 253 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر